top of page

Executieve vaardigheden

MeisjeBekertjesSpel01.jpg

Planning en organisatie

Onder plannen en organiseren verstaan we het plannen zelf, maar ook het kunnen ordenen van werk en materialen, het kunnen nakomen van afspraken, het kunnen maken van een tijdsplanning, efficiënt aan een taak beginnen, taken op tijd af hebben, in kunnen schatten hoeveel tijd iets inneemt, maar bijvoorbeeld ook het kunnen stellen van prioriteiten.

Impulsbeheersing en emotieregulatie

Onder dit domein valt het kunnen onderdrukken van ongewenst gedrag, nadenken voor je iets doet en het reguleren van de emoties. Kinderen die zich moeilijk kunnen beheersen, vinden het bijvoorbeeld lastig om te wachten op hun beurt en hebben de neiging anderen te onderbreken tijdens het praten.

Meisje4opeenrij05.jpg

Concentratie en werkgeheugen

Onder dit domein valt het kunnen focussen op één taak, maar ook het kunnen verdelen van de aandacht, het kunnen vasthouden van de aandacht, het kunnen uitvoeren van taken die uit meerdere stappen bestaan, het kunnen putten uit kennis vanuit het langetermijngeheugen en dit combineren met wat er op dat moment wordt gevraagd (werkgeheugen). De concentratie is van belang voor de ontwikkeling van het werkgeheugen, waarbij bijvoorbeeld een taak die uit meerdere stappen bestaat kan worden volbracht.

Motivatie en
doorzetten

Zonder motivatie en doorzettingsvermogen zal het kind niet tot leren komen. Binnen dit domein is het essentieel dat het kind de beschikking heeft over een (overwegend) positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en zich niet uit het veld laat slaan door kleine tegenslag of teleurstelling.

Bijles in executieve functies

Flexibiliteit en gedragsverandering

Onder dit domein valt het om kunnen gaan met tegenslag en verandering. Kinderen die verminderd flexibel zijn, kunnen moeite hebben met lesovergangen of wijzigingen in het rooster, kunnen bepalend zijn in spel en minder goed tot oplossingen komen (bijvoorbeeld tijdens een conflict) . Ook het omgaan met prikkels kan lastig zijn. Ze vinden het moeilijk om te gaan met opbouwende feedback. Een gedragsverandering is hierdoor ook lastiger uit te voeren voor hen.

Recensie

Ouders van een leerling

Voor het tweede jaar begeleidt Bregje onze zoon van 6 jaar op het gebied van de executieve functies. Door middel van hele kindvriendelijke uitleg geeft Bregje woorden aan de manier waarop mijn zoon kan omgaan met dingen die hem belemmeren en stimuleren. Mijn zoon leert veel handige trucjes om beter rust te nemen om een taakje uit te voeren. Verder heeft Bregje in samenwerking met de school een geweldige transfer gemaakt naar de klas. Hierbij biedt zij een stuk begeleiding aan en geeft alternatieve manieren om te leren.  Buiten deze fantastische begeleiding om is Bregje een zeer prettige en warme persoonlijkheid die jouw kind ook echt blijft zien als kind en oog heeft voor de kindeigen eigenschappen. Wij zijn ontzettend blij met haar hulp en begeleiding en zien mede hierdoor een hele mooie groei ontstaan bij onze zoon.

bottom of page