top of page

Remedial Teaching

- Rekenen -

Remedial teaching

Ik begeleid kinderen waarbij de rekenontwikkeling stagneert en bekeken moet worden welke afstemming nodig is. Het is van belang te bekijken hoe het onderwijsaanbod afgestemd kan worden op de onderwijsbehoeften van het kind. Dit met als doel dat het kind weer succeservaringen opdoet. Zo voorkom je dat je leerling afglijdt in de negatieve spiraal die uiteindelijk tot rekenangst zou kunnen leiden. Ik bied deze begeleiding zowel op school als in mijn praktijk aan huis.

Voor kinderen die de fundamentele rekendoelen (1F) niet dreigen te halen, kan Remedial Teaching ingezet worden op individueel niveau of in groepjes. Deze kinderen hebben extra instructie nodig, meestal op een lager handelingsniveau. Het is tevens van groot belang dat goed bekeken wordt welke weg bewandeld kan worden om een zo optimaal mogelijke ondersteuning te bieden. Remedial Teaching kan ook worden ingezet om de hardnekkigheid van de rekenproblemen aan te tonen. Het gaat dan bijvoorbeeld om kinderen van wie vermoed wordt dat er sprake is van dyscalculie.

Analyse

Een goed begin middels een gedegen analyse, is het halve werk! Om tot een goede analyse te komen, kan een rekenonderzoek een mooi middel zijn, maar er kan ook gekozen worden voor toetsing middels het programma Bareka. Een analyse van de laatst gemaakte Cito Rekenen, met eventueel aanvullend een diagnostisch gesprek, kan ook bruikbare informatie geven. Naar aanleiding van de analyse stel ik concrete doelen. Dit alles beschrijf ik in een handelingsplan.


Het rekenmuurtje (Bareka)

Rekenen is een vak waar sprake is van een stapeling van kennis en vaardigheden. Het rekenen begint bij een goede basis en deze kan gevisualiseerd worden met 'Het Rekenmuurtje'.   Het  programma Bareka kan een bijdrage leveren aan het verkrijgen van een helder beeld van de rekenontwikkeling, zodat er gerichte ondersteuning en oefening geboden kan worden.

 

Executieve functies

Tijdens het rekenen, vragen we veel van het executief functioneren. Denk bijvoorbeeld aan de concentratie of het werkgeheugen. Wanneer er sprake is van belemmeringen binnen het executief functioneren, is het belangrijk dit nader te bekijken. Dit doe ik als Jeugd Breincoach. Je kunt hierover meer lezen op de pagina Jeugd Breincoach.

Rekenmuurtje_Bregje (2).png
Remedial Teaching

Van voordoen naar
zelf doen

Tijdens mijn begeleiding als Remedial Teacher staan twee dingen centraal: Expliciete directe instructie en bewegend leren.

 

Als ik de rekenontwikkeling in beeld heb gebracht, gaan we aan de slag met de gestelde doelen. Wanneer ik kinderen met rekenproblemen begeleid, maak ik gebruik van expliciete directe instructie. Ik zal dit toelichten aan de hand van een voorbeeld uit het dagelijks leven. Wanneer je een kind leert fietsen, dan laat je hem of haar niet direct los in het drukke stadsverkeer. Je leert ze eerst de technieken: eerst met zijwieltjes en daarna los. We zorgen voor een veilige situatie: eerst in en om het huis en daarna pas op de openbare weg. Met rekenen gaat het net zo: te veel en te snel zelfstandig werken, vergroot de kans op ongelukken. Om dit te voorkomen geef ik expliciete directe instructie, ofwel stapsgewijs naar zelfstandigheid. Kinderen leren van het zien van goede voorbeelden (Ik doe voor). Het is hierbij wel van groot belang ze mee te laten doen of mee te laten schrijven. Ze doen dus eigenlijk na wat ik doe. Daarna doen we samen een som waarbij ik de eerste stap voordoe en het kind de volgende stap doet (Wij doen het). Zo mogelijk, wanneer ik in groepjes werk, laat ik het kinderen samen doen en samen nakijken (jullie doen het). Tot slot maakt het kind een som zelfstandig (jij doet het). Naast het feit dat het een zeer effectieve vorm is van instructie geven, vergroot het ook het zelfvertrouwen.

​

Bewegend leren

Als een kind bewegend leert, gaan lichamelijke activiteiten en leertaken samen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat bewegend leren in veel gevallen tot betere resultaten leidt. Met name op het gebied van spelling en rekenen.

Waarom heeft bewegend leren een positief effect op het leren?

​

  • Door lichaamsbeweging neemt de hoeveelheid dopamine en noradrenaline in de hersenen toe. Daardoor kunnen kinderen zich beter concentreren op hun taak.

  • De stof blijft beter hangen door te bewegen. Dat komt omdat kinderen niet alleen kunnen terugvallen op informatie die door hun ogen of oren de hersenen zijn binnengekomen, maar ook door beweging.

  • Wanneer kinderen de geleerde stof terug moeten halen, hebben ze als het ware een extra informatiebron tot hun beschikking. Ze kunnen zich via de bijbehorende beweging bijvoorbeeld herinneren wat het antwoord op een tafelsom moet zijn.

​

Bewegend leren is iets dat ik zoveel mogelijk inzet tijdens mijn begeleiding. Zo kunnen we door hoepels springen om het tellen met sprongen te automatiseren, maar denk bijvoorbeeld ook aan het gooien met tennisballen waarbij het kind de buurgetallen noemt of het uitleggen van een getallenlijn op de grond en hierop sprongen maken. Ik vind het ontzettend leuk om hierin creatief te zijn en op die manier in te spelen op de behoeften van het kind.

2.png

Recensie

 Intern begeleider basisschool

Bregje is een bevlogen remedial teacher die in mijn ogen altijd voor de volle 100 procent voor het kind gaat. Wanneer je een hulpvraag bij haar weglegt, gaat ze grondig te werk. Ze stelt daarbij de juiste vragen en stopt niet met onderzoeken tot dat ze zeker weet dat ze de juiste aanpak voor het kind te pakken heeft. Kinderen zien Bregje als een enthousiaste, betrokken en duidelijke begeleider die ze leerstof op een simpele en concrete manier laat begrijpen. Ik heb tijdens de begeleidingsmomenten veel ‘Aha-momenten’ bij kinderen mogen zien. Bij inzet van ondersteuningsarrangementen overlegt ze waar nodig met leerkracht en intern begeleider en betrekt zoveel mogelijk de ouders van het kind. De aanpak past ze gedurende het traject aan aan de ontwikkelingen die het kind doormaakt. Komt ze iets tegen wat ze niet kent of waar ze meer over wil weten dan verdiept ze zich in deze stof alvorens ermee te gaan werken. Ze werkt alles uit in een helder plan met concrete doelen en werkt hier stap voor stap samen met het kind naar toe.

bottom of page